-->







DC SNAKEBUSTER & HALF BLIND WILLIE @ BED ’N BLUES, HALEN - 05/07/22

Het publiek werd meteen na het optreden van de Maria Moctezuma Band naar binnen geleid waar ‘DC Snakebuster & Half Blind Willie’ een zeer gesmaakte bluesperformance ten gehore speelden in de gezellige ‘living room’ van ‘Bed’n’Blues’. ‘DC Snakebuster’ is Frank Declercq uit de Vlaams-Brabantse gemeente Hoegaarden, vooral bekend van zijn smaakvolle biertje. Hij zingt de songs en speelt daarbij als een soort ‘one man band’ op gitaar en mondharmonica terwijl hij met beide voeten voor elektronisch gecreëerde drumbeats zorgt. ‘Half Blind Willie’ is de bijna 80-jarige vader van Frank die zijn zoon begeleidt met allerlei percussieinstrumenten, gaande van een broodplank tot een behoorlijk verroest wasbord. Hij trekt daarbij de aandacht van het publiek door gekke bekkentrekkerij en het roepen van grappige opmerkingen zoals ‘ik mag later geen enkel rusthuis binnen’.

Samen brengen ‘DC Snakebuster & Half Blind Willie’ een swamp blues-repertoire met voornamelijk bluesversies van bekende en minder bekende nummers die niet allemaal uit de blueswereld afkomstig zijn. De gezellige sfeer in de ‘living room’ zwelt aan bij elk nummer dat het duo brengt en er wordt relgelmatig luid meegezongen met enkele songs zoals o.a. “Proud Mary” van ‘Creedence Clearwater Revival’, “Steamy Windows” van Tony Joe White en Tina Turner, “Route 66” dat we kennen van o.a. ‘The Rolling Stones’ en Chuck Berry, “Blue Suede Shoes” van Carl Perkins of Elvis Presley en “Summertime Blues” van Eddie Cochran.

Maar er waren ook enkele nummers die oorspronkelijk in een heel ander muziekgenre zijn ontstaan. Zo brachten ze bluesversies van “Should I Stay Or Should I Go” van de Engelse punkrockband ‘The Clash’ of “Personal Jesus” van ‘Depeche Mode’ en ooit gecoverd door Johnny Cash, maar ook het in 1970 door ‘Canned Heat’ tot hit gezongen “Let’s Stick Together” dat later in 1976 nog groter werd in de versie van Bryan Ferry uit zijn gelijknamige album.

De laatste grap van ‘Half Blind Willie’ kwam net voor het afsluiten van het concert toen hij luidop zijn liefde verklaarde aan zijn aanwezige echtgenote en het slotlied speciaal aan haar wou opdragen. Het werd het nummer “You’re A Bad Little Woman”, de song van ‘The Wheels’ uit 1966 maar bekend geworden in de versie van ‘The Shadows Of Knight’ uit hun album “Back Door Men” van eind 1966.

(valsam)

Foto © Yvo Zels & Walter Wouters